Årsmøde 2023

Den 26-27 august 2023 blev Jægerforbundets årsmøde for buejægere, samt foreningsmesterskabet afholdt på Svendstrup gods ved Roskilde. Det er her de ”store drenge og piger” kommer fra hele landet for at checke konkurrenceformen. Nogle kommer selvfølgelig med meget høje ambitioner, nogle med meget små, men fælles for alle fremmødte er at alle kommer for at hygge med stort H.

Grenå buejægere havde tilmeldt 4 skytter til konkurrencerne, Jesper, Eigil, Jacob og undertegnede. Derudover deltog også Heine, som også skyder i Grenå buejægere. Men han stillede naturligvis op for hjemmeklubben Silkeborg Buejægere.

Jesper havde egne planer mht transport, så Jacob, Eigil og jeg kørte sammen. Vi havde allieret os med Anders, fra Buejægerne Thy-Mors, i bilen, og Heine koblede på slænget på færgen, så vi fik en hyggelig overfart, hvor jeg til alles store fornøjelse endte med at blive udnævnt til turens ringmuskel i forbindelse med et kortspil.

Vi rullede til Svenstrup Gods og en lidt truende vejrudsigt betød at vi ret hurtigt skulle have rejst ”campen”.

Eigil og Jacob havde ganske forudseende udover et sovetelt, også medbragt en stor pavillon, som skulle fungere lidt som samlingspunkt.

De allerede fremmødte buejægere fra Bornholm og Svendborg og Vestjylland var super hjælpsomme, så i løbet af en halv time var vi installeret på pladsen, og vi kunne nyde en kold forfriskning.

Pavillonen havde præcis den ønskede effekt, så der blev hygget, skålet og festet til langt ud på aftenen. Det var tydeligt at der var stor gensynsglæde de mange buejægere imellem, som selvfølgelig er konkurrenter når der skydes, men først og fremmest rigtig gode jægerkollegaer og kammerater.

Det egentlige arrangement startede jo faktisk først lørdag morgen med et fortrinligt morgenmåltid, med hjemmelavede specialiteter for enhvers smag. Der var flere af skytterne der hang lidt med ørerne, og bandede de sidste gibbernakkere, fra dagen før, langt væk. Men vejret var skønt og ved hjælp af et par kopper kaffe, var alle friske til indskrivning og indskydning.

Vi blev delt ind i patruljer og dagens skydning kunne begynde. Der var sat en meget afvekslende og udfordrende bane op, i det maleriske landskab omkring godset. Vi gik i alskens terræn: eng, egeskov, løvskov, juletræer og endda igennem godsets vinmark. Super lækkert terræn og overalt vi kom frem pilede fasanerne rundt om os i hundredevis. Næsten alle mål havde et eller andet twist ala skyde under grene, ind i mørket eller man skulle strække sig i akrobatiske stillinger for at kunne få skyde til målet. Det var udfordrende uden at være for svært, så alle var vist enige om at banen var tiptop.

Imens vi ventede på resultaterne serverede kokken ”gourmet hotdog” med hjemmelavede pølser , brød samt tilbehør. Den slags kan nu altså også noget.

Inden præmieoverækkelse skulle der i compound klassen være ”shootoff” om 2., 3. og fjerdepladsen, alle med 134point. Her deltog 2 skytter fra Grenå, nemlig Eigil og Jacob, samt Morten fra Svendborg Buejæger. Her trak Eigil det længste strå med et perfekt skud kun 15mm fra centrum på et 40 meter skud. Morten skød sig ind på en tredje plads og Jacob måtte ”nøjes med” en rigtig flot men lidt ærgerlig 4. plads. Vinderen blev i øvrigt en meget suveræn Martin Jensen der scorede 144point.

I traditionel klassen vandt Claus Pindbo en suveræn sejr med 100point, Henrik J Paulsen vandt sølv med 54 point og Bjarne Olsen bronze med 50 point.

Så var det tid til hygge og årsmøde og derefter et overdådigt festmåltid med alt hvad hjertet kunne begære. Der var da også tid til en enkelt lille øl i pavillonen bagefter, men langt de fleste var godt brugte efter en lang hård dag i solen, så allerede inden midnat var der ro i lejren.

Søndag skulle vi efter endnu et dejligt morgenmåltid, i gang med årets sponsorskydning. Jacob havde fødselsdag, og udover at være blevet begavet ved morgenkaffen blev der truttet en lille fanfare for ham ved parolen. En fin lille gestus fra arrangørerne.

Vi kørte samme bane som dagen før, men patruljerne var nu seedede ifht placeringen dagen før, således at de bedste skytter startede på standplads 1 og de næstbedste på standplads 4 osv.

Her tør jeg godt afsløre at i ”min” patrulje valgte vi at gå baglæns igennem banen for at finde den standplads vi skulle starte på.

Det blev, igen, en super hyggelig dag . Og vi fik travet en masse kilometer, skudt en masse pile og så var det hele næsten forbi. Bortset fra dagens præmieoverrækkelse:

I compound klassen løb Eigil med guldet og 2. og 3. pladsen skulle afgøres ved shootoff imellem Klaus fra Videbækegnens buejægere og Orla fra Bornholms Buejæger. Klaus gik sejrrigt ud af duellen så Orla måtte ”nøjes” med en flot 3.plads.

Men så kom den store ”bombe”:

Sarah fra Nørre Snede buejægerlaug skulle i shootoff imod Claus Pindbo.

Sarah der kun havde medbragt recurvebuen pga en defekt på hendes compound , havde simpelthen som forholdsvis ”nybegynder” med recurven skudt lige op med landsholdsskytten Claus. De havde begge gået en fantomrunde på hele 94 point, næsten dobbelt op på de nærmeste konkurrenter.

Claus viste rutinen i ”shootoffen” og endte øverst på skamlen og Sarah, som faktisk også satte et rigtig flot skud i ”shootoff” måtte tage til takke med en sindsygt flot andenplads. Bjarne Olsen fik igen 3.pladsen.

Så var der bare tilbage at pakke campen ned og komme hjemad. Der var så lige arrangeret en sandwich til hjemturen. Dejligt at der er tænkt på den slags også. Og så var jeg i øvrigt heldig med at skubbe titlen som ringmuskel, over på Eigil, der må have den tvivlsomme ære indtil næste år.

En super weekend var vel overstået. For mig var det første gang jeg har deltaget i sådan et flerdages arrangement i buejægerregi. Jeg kan kun opfordre flere til at komme ud af busken og deltage. Som alle ved, kan jeg nærmest ikke ramme en ladeport med en bue og pil, men jeg følte mig velkommen helt på lige fod med alle de skrappe drenge. Der er plads til alle , og det der driver sådan en weekend er kammeratskab og hygge, langt mere end konkurrence. Og om ikke andet, så bliver vi vel alle lidt bedre jægere ved at komme ud og se hvordan de andre gør.

Træk og slip, og tak til alle for en fantastisk weekend.